Tuesday 5 November 2013

TUDUNG @ AURAT


Assalammualaikum...

Melihat kepada trend tudung yang hijabista ini menjadi penggalak kepada pelbagai keluaran tudung dipasaran, saya ingin menyentuh sedikit bagaimana kaum wanita berfikir dalam pemililhan tudung.

Pada mata kasar tudung hanyalah element barangan untuk menutup aurat. Hanya kerana ia menjadi salah satu eksesori wanita masa kini maka ia telah diekploitasikan menjadi bahan perniagaan. 

Pelbagai style pemakaian, warna, corak serta fabrik yang dilambakkan dipasaran untuk dipadankan dengan 1001 jenis pakai wanita.

Benarlah Al-Quran ada tercatat bahawa seindah-indah perhiasan adalah wanita yang solehah. Bagaimana sebaris ayat ini dieksplotasi oleh mereka yang mengejar keuntungan tanpa menitik beratkan tanggungjawab terhadap agama.

Persoalan yang akan timbul pada pembeli apa bila membeli tudung adalah, padan tak dengan baju. cukup berkualti ke, cantik tak nanti kalau pakai dan sebagainya. Ini menunjukkan bahawa anda mementingkan padangan manusia dan telah diperdaya oleh fesyen dan bagaimana anda diekslotasi oleh pasaran.

Pada pendapat saya seharusnya anda sematkan dalam hati tentang bagaimana pandangan Allah S.W.T dan memikirkan bagaimana jika tudung ini dipakai nanti adakah ia mampu menutup aurat dan tidak mendatangkan fitnah mahupun godaan kepada mereka yang bukan muhrim.

Jika ditanya apakah tudung yang paling sesuai untuk dipakai, bagi saya adalah bergantung kepada warna rambut anda. Tidakkah Allah s.w.t menjadikan kita sebaik-baik kejadian, maka beruntunglah bagi mereka yang berfikir. 

Jika membeli tudung pastikan ia menutup aurat anda bukan sekadar mengikut trend, dan bukanlah menutup aurat jika hanya bertudung tetapi berlengan pendek, berbaju ketat dan berseluar sendat.

Saya hanya berpesan-peasan kepada kebenaran, sesungguhnya apa yang baik itu dari Allah S.W.T dan yang kurang itu dari diri saya sendiri.


Terima Kasih kerana sudi membaca.


NUKILAN : AHMAD SUFIAN RIDUAN

Creative Director STROKESLIFE.ARD • Islamic Direction Ard


Islamic | Malaysia | Advertising | Tudung | Trend | Exploitasi | Design | Creative | Art Direction | 








No comments:

Post a Comment